KdF 82 (nazývaný také Kübelwagen, Kaďour či jen VW 82) je lehký vojenský osobní automobil s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou, stavěný na upraveném podvozku VW Brouk a vyráběný v letech 1940–1945 firmou KdF-Wagen, nyní Volkswagen v německém městě Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, po válce přejmenovaném na Wolfsburg.
Vývoj
Konstruktérem vozu byl Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou. První prototypy řady KdF 82 (Kraft durch Freude) vznikly již v roce 1938 na podvozku zkušební série VW 38 a nesly označení KdF 62 s jednoduchou čtyřmístnou otevřenou karoserií bez dveří. Brzy se ukázalo že vůz potřebuje úpravy a proto v roce 1939 vznikl prototyp se zvětšenou světlostí podvozku a krabicovou čtyřdveřovou karoserií s plátěnou střechou. Novinkou byly redukční převody zadních kol se kterými sice vůz jezdil pomaleji, ale zvýšila se průchodnost terénem.
Válečná produkce
V roce 1940 byla zahájena sériová výroba prvního tisíce kusů, celkem se v období 1940–1945 vyrobilo 50 435 kusů Kdf 82. Na bázi Kübelwagenu vznikly v období 1942–1943 prototypy polopásových vozidel určených pro východní frontu či dvoumístné verze pro přepravu sudů, osvětlovacích vozů či několik desítek Kdf s připevněnými imitacemi tanků pro oklamaní nepřítele.
Cena Kdf 82 byla v době výroby 2 780 říšských marek (RM), za obojživelný KdF 166 armáda platila 4 200 RM.
Motor
Typ: vzduchem chlazený čtyřválcový boxer se zdvihovým objemem 985 cm³ (1131 cm³ od března 1943)
Výkon: 24 hp (do jara 1943), 25 hp (od března 1943) – vrtání 75 mm, zdvih 64 mm.
Rozměry
Rozvor: 2400 mm,
Vnější rozměry: 3740 × 1620 × 1720 mm,
Objem nádrže: 40 litrů (brouk 25 litrů)
Spotřeba: 8,5 l/100 km,
Maximální rychlost: 80 km/h,
Pohotovostní hmotnost: 720–750 kg, celková 1175 kg.
Pneumatiky: 5,25–16, pro pouštní provedení balonové pneumatiky 690 × 200.
Vozidlo